تبلیغات
ألیس الصبح بقریب - ایلنا، فتنه و مارکسیسم
ألیس الصبح بقریب
سید علی هست، آن سیصد و دوازده نفر کجایند؟
دوشنبه 7 اسفند 1391 :: نویسنده : رضا میری

بسم الله الرحمن الرحیم

یک. در تورقی به مقدار کم‌تر از یک ساعت در کتاب واژه‌نامه اجتماعی­سیاسی اسلامی نوشتة حسین رهجو، رگه‌های وابستگی فکری نویسنده به تفکرات مارکسیسم را به روشنی خواهید دید. علت آن هم مشخص است، آنجا که در ابتدای کتاب، حسین رهجو اندیشه‌های دکتر شریعتی را در تدوین کتاب بسیار مؤثر دانسته و اضافه کنید گفتة دکتر تقی آزاد ارمکی را در مقالة «شریعتی و مارکسیسم»، که «دکتر شریعتی از تفکر اجتماعی مارکسی (مشتمل بر دیدگاه جامعه‌شناختی، تاریخی، فلسفة تاریخ، اقتصادی و سیاسی) در کلیت و استخدام بعضی از اصول و عناصر آن متأثر بوده است و در این راستا به طرح دیدگاه اجتماعی‌اش پرداخته است. تأثیرپذیری و یا انتخاب مفهوم، عنصر، ویژگی و اصل از جامعه‌شناسی مارکسی به‌واسطة دکتر شریعتی و به کار بردن آن در بررسی مسائل اجتماعی ایران و جهان سوم به‌منزله‌ی مارکسیست تلقی‌شدن شریعتی نیست، زیرا این نحوة تأثیرپذیری امری طبیعی و مطلوب است». هرچند آزاد ارمکی مارکسیست‌بودن شریعتی را نفی می‌کند، اما با اذعان بر تأثیرپذیری شریعتی از تفکرات مارکسیست و همچنین، مطلوب‌دانستن این تأثیرپذیری خود بر رگه‌های مارکسیستی گفته‌ها و تألیفات شریعتی اعتراف کرده است و اصلا اختلاف بر سر همین مبانی (مبنا قراردادن تفکرات اسلامی یا مبنا قراردادن تفکرات مارکسی) بود که منجر به جدایی شهید مطهری و شریعتی از یکدیگر شد. بنابه گفتة حامد الگار، اسلام‌شناس آمریکایی در کتاب «اسلام به عنوان یک ایدئولوژی: تفکرات دکتر علی شریعتی»، شریعتی برای نقد مارکسیسم، به مطالعة عمیق آن همت گماشت، اما بنابر اذعان او و باور خود شریعتی، هر متفکری در مبارزه با متفکر دیگر، خود نیز ممکن است از او تأثیر بپذیرد. راستی، حسین رهجو، همسر زهرا رهنورد است.

دو. اساس مارکسیسم آن طور که در «مانیفست کمونیست» (نوشتة مارکس و انگلز) بیان شده، بر این باور استوار است که تاریخ جوامع تاکنون تاریخ مبارزة طبقاتی بوده و در دنیای حاضر دو طبقة بورژوازی و پرولتاریا وجود دارند که کشاکش این دو تاریخ را رقم خواهد زد. واژگونی نظام سرمایه‌داری از طریق انقلاب کارگران و لغو مالکیت خصوصی بر ابزار تولید و لغو کارمزدی و ایجاد جامعه‌ای بی‌طبقه با مردمی آزاد و برابر و در نتیجه، پایان از خودبیگانگی انسان است. مارکسیسم اعلام می‌کند که تضاد طبقاتی و جنگجویی انقلابی در نهایت به پیروزی پرولتاریا (طبقة کارگر) و تشکیل جامعه‌ای می‌انجامد که در آن مالکیت خصوصی برچیده شده و ابزارهای تولید و اموال به جامعه تعلق دارد. در این راستا از نقش احزاب کمونیست و اتحادیه‌های کارگری در ایجاد تغییرات در جامعه نباید غافل شد.

سه. احمد توکلی در اردیبهشت 1391 در گفت‌وگو با همشهری ماه، گوشه‌ای از اقدامات سوسیالیستی دولت موسوی را بیان کرد. همچنین در مصاحبة جلال‌الدین فارسی با شبکة ایران آمده: «در حالی که پیمان در نظر امام(ره) و مجتهدین یک شبه‌کمونیست و مارکسیست تلقی می‌شد، میرحسین با انتشار سرمقاله‌ای با عنوان "دکتر حبیب‌الله پیمان، متفکر بزرگ اسلامی"، از او تمجید کرد که این موضوع مورد انتقاد شدید اعضای شورای مرکزی حزب قرار گرفت». مخالفت‌های شهید حسن آیت (دبیر سیاسی حزب جمهوری اسلامی) و شهید دیالمه (عضو برجستة حزب) با مبانی فکری میرحسین موسوی و همسرش، زهره کاظمی که بماند.

چهار. بنا به گفتة دکتر آزاد ارمکی، انقلاب‌های منطقه خیزش‌های پسامارکسیستی است. میرحسین موسوی نیز، خیزش‌های انقلابی رخ داده در کشورهای منطقه را متأثر از جنبش سبز دانست. لازم به ذکر است که این ادعا، از زبان فائزه هاشمی هم مطرح شده که الگوی خیزش در كشورهای عربی جنبش سبز است. این مطالب را در کنار این واقعیت قرار دهید که تارنمای ایلنا با آقای هاشمی و خانواده‌شان همسویی قابل توجهی داشته که در موضع‌گیری‌های هر روزه تارنما، مطالبی چون خبرهای زیر را به راحتی می‌بینید.

پنج. یک اتفاق در عالم واقع، یک واقعه بیشتر نیست، اما در دنیای مجازی هزار و یک شکل دارد. به پوشش یک خبر از دنیای واقع، توسط سه تارنما دقت کنید که در این میان هم‌صدایی ایلنا با تارنمای فتنه قابل توجه است.

شش. انتخاب تیتر خبر از سوی هر تارنمایی، بیانگر جهت‌گیری‌های فکری آن خبرگزاری است. به تقطیع سخن واضح و مشخص رئیس قوة قضائیه از سوی تارنمای ایلنا و درج معنادار تیتر خبر در مقایسه با خبرگزاری فارس دقت کنید.

هفت. تارنمای ایلنا علاقة فراوانی دارد تا عکس مشکوکی که علامت «داس و چکش» را به ذهن متبادر می‌کند، برای خبرهای متعدد خود انتخاب کرده و بر صفحة اول قرار دهد. همچنین این تارنما با وجود اینکه عنوان خبرگزاری کار ایران را یدک می‌کشد، اما نشان داده که در حوزة خبرهای کارگری به صورت افراطی وارد شده و بعضا با تعابیری چون پیکرهای مثله‌شدة قربانیان، حوادث کارگری را پوشش می‌دهد.


آخر. مجموع این عوامل مخاطب را دربارة ارتباط تارنمای ایلنا با فتنه و مارکسیسم به فکر فرو می‌برد.

- منتشرشده درکاوش‌پرس





نوع مطلب :
برچسب ها : ایلنا، فتنه، مارکسیسم، حسین رهجو، شریعتی، میرحسین موسوی،
لینک های مرتبط :
شنبه 14 مرداد 1396 11:15 ق.ظ
I must thank you for the efforts you've put in penning this site.

I'm hoping to check out the same high-grade blog posts from you in the future
as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my own blog
now ;)
یکشنبه 20 فروردین 1396 02:04 ب.ظ
Thankfulness to my father who stated to me concerning this weblog, this website is truly awesome.
دوشنبه 14 اسفند 1391 10:13 ق.ظ
ایلنا چون اسمش خبرگزاری کار میتونه همه این کارهاش رو توجیه کنه
رضا میری:
درسته داداش، اما خیلی از این استحاله طلب ها رو هم که نگاه کنید در ظاهر میگن پیرو امام، اما در باطن ضد نظام و ضد ولایت هستند
یکشنبه 13 اسفند 1391 09:46 ب.ظ
سلام
جامع و مختصر و مفید
ایول
رضا میری: سلام
متشکرم
سه شنبه 8 اسفند 1391 03:46 ب.ظ
حضرت امیر فرمودند که اگر دستت رو به عسل آغشته کنی و در دهان منافق بذاری باز هم گازت می گیره به جای تشکر. شرح حال حضرات فوق هم همینطور است.
راستی مستنداتتون برام خیلی جالب بود.
رضا میری: اینها همونهایی هستند که یک سیلی هم برای انقلاب نخوردند.
ممنون.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

رضام،
انشاءالله که آقام هم ازم رضا باشه.
می نویسم از هر چیزی که به نظرم بیاد و لازم باشه.
یا علی
مدیر وبلاگ : رضا میری
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :